I Artisjok You

16:00


“Oké, but first apéro!”

Ik geef toe dat ik eerder een apéro-mens ben, dan een dessertenmens. De desserts neemt Anneleen wel graag op zich :p Geef toe: bij lekker weer, een glaasje wijn, een schaaltje olijven en een kommetje gezouten nootjes… Heerlijk toch?


Maar als je niet zit te wachten op enkel weekend om te aperitieven en dus vaak hapjes en knabbeltjes op tafel zet, is het wel leuk om een beetje aan vernieuwing te doen. Daarom experimenteer ik weleens of luister ik naar de tips van kennissen. Je zal op deze blog naast gerechten en zelf gefabriceerde creaties vaak apéro-hapjes en -drankjes tegenkomen.
Deze tip van de artisjok pikte ik op van een vriendin. Ik heb momenteel geen tuin, maar ik kocht wel een huis naast het park. Dan vul ik mijn picknickmand en gaan we richting park. Anneleen, mijn man Iwein en ik beginnen daar vaak en plots eindeigen we met een heleboel vrienden. Dan brengen zij vaak ook iets met zich mee, zoals een artisjok :)

Alcachofra com iogurte grego
Begin tijdig aan het koken van een artisjok voor je hem wil opdienen.
Kooktijd: 45 min. / Voor het opdienen: 30 min.
Snij de lange steel van de artisjok. Vul een pot met water en leg de artisjok erin. Soms drijft deze naar boven, dit kan geen kwaad. Los in een kopje een eetlepel bloem in water op en voeg dit samen met citroensap en een blokje groetenbouillon aan het water in je pot toe. Zet de pot op het vuur aan de kook en laat 45 minuten koken. De artisjok is gaar als je er met een vork in het midden redelijk vlot kan doorsteken. Ik zet ook een kannetje water naast mijn kookpot en check af en toe eens of er niet teveel water verdampt tijdens het kookproces. De artisjok een halfuurtje laten uitlekken op keukenpapier voor je deze opdient. Met 1 artisjok stil je ongeveer de honger van 2 mensen.
Je kan nu een blaadje uit de artisjok trekken en in een sausje doppen. Ik koos voor Griekse yoghurt, waar je van alles aan kan toevoegen: citroensap, peper, paprikapoeder,… Je kan niet het volledige blaadje opeten, maar je sabbelt de onderkant eraf. Origineel én lekker!

Smakelijk!




You Might Also Like

0 reacties

Popular Posts